tel. biuro: 41 344 77 43
wt: 10:00-18:00
śr-pi: 10:00-16:00

Przewodnicy Świętokrzyscy w Muzeum Starożytnego Hutnictwa w Nowej Słupi

W sobotni poranek 29 stycznia 2022 roku liczne, bo 49-osobowe grono przewodników świętokrzyskich z Koła Przewodników Świętokrzyskich PTTK "Bartek" wybrało się do Nowej Słupi. Nie ma w tym nic dziwnego, bowiem przewodnicka brać ceni sobie wspólne wypady w bliższe oraz dalsze okolice województwa świętokrzyskiego. Tym razem celem wyprawy nie było zdobywanie górskich szczytów lub przemierzanie szlaków turystycznych. Cel był inny - przewodnicy pojechali się szkolić 😊

dsc 0080

Na zaproszenie Dyrektora Muzeum Starożytnego Hutnictwa Świętokrzyskiego w Nowej Słupi Pana Włodzimierza Szczałuby, mieliśmy możliwość zapoznania się z nową, multimedialną ekspozycją w nowoczesnym gmachu odmienionego muzeum. Do zmiany wizerunku tego obiektu przyczynił się zespół architektów i trzeba przyznać, że z zadnia wywiązali się wyśmienicie. W muzealnych progach przywitał nas kol. przewodnik Michał, który jest jednocześnie pracownikiem tej placówki.

dsc 0001

Zwiedzanie rozpoczęliśmy od obejrzenia kilkuminutowego filmu w technologii 3D pt. „Geneza żelaza”. Dzięki temu odbyliśmy podróż w czasie i przenieśliśmy się w niezwykły świat żelaza, od jego kosmicznych początków aż po czasy współczesne.

dsc 0010

Po projekcji zapoznaliśmy się z najstarszymi dziejami metalurgii i przykładami wykorzystywania produktów z żelaza. Dalsza ekspozycja zaskoczyła nas możliwością równoległego poznania dwóch przenikających się wzajemnie światów. Pierwszym z nich jest świat barbarzyńców, który stworzyli na terenie dzisiejszego regionu świętokrzyskiego wielki ośrodek produkcji żelaza. Drugi – to świat oraz kultura starożytnego Rzymu.

dsc 0014

Wędrując muzealną ścieżką historii, dotarliśmy do archeologicznej odkrywki. Jest to najcenniejsze miejsce w obiekcie, bowiem zachowano w nim, w niezmienionym stanie, stanowisko odkrytych podczas prac badawczych żużli pierwotnych. Tu kolejny film 3D o tytule „Piecowisko” opowiedział nam historię tego miejsca od prehistorii aż po budowę mielerzy, prażaków i pieców dymarskich.

dsc 0064

dsc 0059

Podczas zwiedzania muzeum spotkaliśmy się z pracą starożytnych hutników przy piecach dymarskich i mieliśmy okazję obejrzeć animację przybliżającą proces pozyskiwania żelaza dzięki użyciu dymarki.
Intersującym elementem wystawy są także stoły multimedialne, które mogą być ciekawostką dla młodszych zwiedzających.

dsc 0070

Po intensywnym szkoleniu przyszedł czas na coś dla ciała, czyli na posiłek. Nad wesołym ogniem rozpalonego wcześniej ogniska upiekliśmy kiełbaski, trochę pośpiewaliśmy i wspólnym zdjęciem zakończyliśmy pierwsze wyjazdowe w 2022 roku spotkanie przewodników z Koła Przewodników Świętokrzyskich PTTK "Bartek".