W związku z deregulacją zawodu przewodnika turystycznego i
zagrożeń jakie niesie uwolnienie go na rynku usług turystycznych, podjęliśmy
kroki mające na celu ochronę szeroko rozumianej marki „Przewodnik Świętokrzyski” W praktyce ciężar naszych działań skupi się w
sferze komercyjnego wykorzystania znaku „Przewodnik Świętokrzyski” przez osoby fizyczne i podmioty zajmujące się zarobkowo
obsługą i organizacją ruchu turystycznego na Ziemi Świętokrzyskiej.
Nawiązując bezpośrednio
do praktyk z okresu poprzedzającego regulację zawodu przewodnika turystycznego terenowego
i pilota wycieczek, chcemy umocnić markę „Przewodnik Świętokrzyski” poprzez
następujące działania zmierzające do podniesienia jakości usług prowadzonych
pod nią:
1.
zbudowanie do użytku wewnętrznego aktualnej bazy
danych Przewodników Świętokrzyskich z uwzględnieniem charakterystycznych cech świadczonych przez nich usług
przewodnickich tj. ulubiona specjalizacja tematyczna, znajomość języków obcych,
preferowane terminy świadczonych usług, rodzaj prowadzonej działalności
gospodarczej, etc.;
2.
przygotowanie szerszej niż dotychczas oferty
usług turystycznych w oparciu o zbudowaną bazę danych;
3.
promocję i optymalny dobór Przewodników Świętokrzyskich w bezpośrednich
kontaktach z Klientami, pośrednikami i
organizatorami turystyki – zgodnie z preferencjami obu stron;
4.
negocjację cen i zbiorowe zakupy biletów wstępu,
kart rabatowych i ponadstandardowej obsługi w obiektach turystycznych dla
Przewodników Świętokrzyskich;
5.
umocnienie pozycji Świętokrzyskiego Oddziału
PTTK w Kielcach jako ambasadora Przewodników Świętokrzyskich w negocjacjach z
instytucjami samorządowymi, organizacjami i przedsiębiorcami na płaszczyźnie
związanej bezpośrednio z obsługą i organizacją turystyki w naszym regionie;
6.
przygotowanie wewnętrznego newslettera z
informacjami o najnowszej i najciekawszej ofercie na regionalnym rynku
turystycznym z wykorzystaniem typowego mechanizmu marketingowego „promocja-ściśle
określony target –korzystna oferta”;
7.
podniesienie wynagrodzeń Przewodników
Świętokrzyskich do najwyższego poziomu na lokalnym rynku – adekwatne do jakości oferty i marki na rynku
– jako główny czynnik redukujący dotychczasową szarą strefę i zachętę dla
nowych pokoleń przewodników;
8. przygotowanie Przewodników PTTK do specyfiki obsługi ruchu turystycznego na szlakach górskich woj. świętokrzyskiego szczególnie mając na uwadze bezpieczeństwo turystów w ramach świadczonych usług;
9. wyróżnienie zarówno w sferze ofertowej jak i bezpośrednio na szlaku (blacha przewodnicka) wśród Przewodników PTTK osób, które posiadają największą praktykę i wiedzę o regionie świętokrzyskim;
10. eliminację nieuczciwej konkurencji i szarej strefy łamiącej wprost przepisy prawa autorskiego i praw pokrewnych, przez nieuprawnione posługiwanie się znakiem towarowym „Przewodnik Świętokrzyski”;
Pierwotnie w zamian za podjęte przez nas w/w działania na rzecz środowiska i poszczególnych
przewodników, chcieliśmy zaproponować
formę barterową „zapłaty” stosowaną do
tych celów przez długie lata w PTTK przed regulacją zawodu. Prosta wymiana:
jedna „dniówka przewodnicka” na rzecz Oddziału Świętokrzyskiego PTTK (zlecona
przez tenże oddział) za roczną licencję komercyjną. Wprowadzenie takiej „dniówki
przewodnickiej” na rzecz oddziału generuje poważne problemy księgowe i
administracyjne. Z przyczyn obiektywnych oficjalne rozliczenie barterowe nie
może wejść w praktykę. Zastąpi je pierwszeństwo w zleceniach usług na rzecz
przewodników wnoszących opłatę licencyjną. W praktyce będzie polegać na tym, że
po zawarciu licencji przewodnik dostanie od nas w pierwszej kolejności
zlecenie którego wartość pokryje koszty bezpośrednie zlecenia i roczną licencję. Stosowane będą również opłaty licencyjne z długim odroczeniem terminu płatności umożliwiające w praktyce wcześniejsze zarobienie na nią zleconą przez oddział "dniówką przewodnicką" Nie spowoduje to zawiłości z VAT-em, terminem obowiązku podatkowego, składania deklaracji
i sposobie księgowania umów i faktur w płatnościach barterowych.
Skrócona do minimum, omawiana szerzej na konsultacjach
z przedstawicielami oddziałów PTTK i kołami przewodnickim, przedstawiona powyżej
próba uzasadnienia podjętych przez Oddział Świętokrzyski PTTK kroków regulujących komercyjną sferę używania znaku „Przewodnik Świętokrzyski”, będzie budzić kontrowersje jak każda zmiana, która
wiąże się z jakimikolwiek wydatkami ze strony przewodników.
Mając tego świadomość wprowadzamy ją jednak w życie, by zapobiec kolejnym próbom
przywłaszczenia sobie praw do znaku i niezgodnych z prawem praktyk naszej
konkurencji, które jawnie nasiliły się po uwolnieniu zawodu przewodnika
turystycznego.
Marcin Marciniewski
Prezes Zarządu PTTK Oddział Świętokrzyski w Kielcach
|